Costa Rica Dag 1

Tar tåget från Kil mot Stockholm och väl där hoppar vi in i en taxi som tar oss till Jumbo Stay och Arlanda där vi tillbringade natten. Vi bodde i Black Box Sviten längst bak i planet. Sängen var underbart skön.

Costa Rica Dag 2

Flyget från Arlanda till USA lyfter vid 9 tiden på morgonen så det blir en tidigt uppgång för att ta sig till terminalen, och naturligtvis så fastnade man i alla möjliga kontroller. På vägen över till USA så spelade vi spel och lyssnade på musik, någon kändis var även med (Gustav Skarsgård) Landningen på New Arc flygplatsen i New York gick bra och det första man fick se till höger var en stor byggnad som alla känner igen, (IKEA).

Efter 5 timmars väntan så lyfter planet mot Costa Ricas huvudstad San Jose, under resan var det naturligtvis någon som skulle må riktigt dåligt och det blev lite oroligt på planet men det gick tydligen bra (tror hon blev hämtad av ambulans). Vi landar i San Jose kl 21:30 Costa Ricansk tid där en chaufför från Orquideas Inn hotellet hämtar upp oss och kör oss till hotellet där vi skall ligga över natten. värmen var så där behagligt skön men det skulle bli etter värre, men det kommer senare. God natt på er alla.

Costa Rica Dag 3

Upp i ottan för frukost och den var supergod innan vi blev transporterade till transferbussen som skulle ta oss till Liberia. När vi kommer till stället där bussen skall gå ifrån så säger en något upprörd kvinna till oss på obegriplig spansk/engelska att härifrån går det fan inte någon buss idag… och vi säger att det skall det visst göra, till slut ringer hon killen som fixat resan åt oss och jag får prata med han och då har det blivit ett missförstånd mellan dom bussföretaget så han skickar oss snällt en taxi och vi kommer till slut iväg mot Liberia… efter ca 4 timmar kom vi iallafall fram till hotellet som vi skulle bo på (Best Western El Sitio ***) och värmen som då slog emot oss när vi steg ur bilen var enorm , det var som en vägg. Vi checkade in och personalen pratade bra engelska. Vi vilade en liten stund innan min klasskompis (från Naturguideutbildningen i Övertorneå) Alexander Bermudez kom och hämtade oss och vi gick och käkade mycket god mat på en skön krog med hans flickvän Greta. Efter det så stöp vi isäng lite jetlaggade.

Nedan Bilder från San Jose tidigt på morgonen innan vi åkte iväg.

20120208-1539551

20120208-154020

20120208-154036

20120208-154107

Costa Rica Dag 4

Vid incheckningen fick man en frukostbiljett och den använde jag denna morgon och gick till restaurangen och käkade frukost, en typisk Costa Ricansk frukost består av , Vitt bröd, Äggröra, Prinskorv, Ananas, mango, vattenmelon och någon form av ris blandat med bönor och en kopp kaffe.

Efter frukosten så drog jag och frugan ut på egna äventyr i staden, vid 12 så käkade vi på pizza hut (bild ovan) och sedan på eftermiddagen så mötte Alexander upp oss för en guidad kultur tur i Liberia.. det var hus, kyrkor, broar och torg.

På kvällen gick vi ut och käkade på en trevlig bar vid stora torget i Liberia, (inget fel på bilarna här inte, men alla såg inte ut så här)  sedan drog vi hem till bingen.

Costa Rica Dag 5

Dagen började vi med att softa lite för vi visste att denna dagen skulle bli rätt lång, vår vän Alex hade fixat bra pris på hyrbil, så den skulle levereras till vårt hotell vid 12 och den kom kl 13, ganska normalt får vi reda på… efter genomgång så fick vi nycklarna (kollade mitt konto efter att han hade tagit betalt ”deposition 7,500SEK” + hyressumman) tänk på det när ni hyr bil iallafall i Costa Rica om ni skall dit.. Vi skulle denna eftermiddag till Tamarindo beach och träffa Alex där och se på solnedgången, kollade upp färdvägen via mobilens GPS och det verkade inte vara så svårt men likt förbannat så körde vi fel i en korsning (svängde höger vid R i Rutt 1, men den stranden var inte fel den heller) men det var ju bara att åka tillbaka.

Väl där så väntade i på Alex och jag gick runt och kollade om det fanns något att köpa och jag köpte någon sjal till frugan och någon sak man sätter på väggen till mig själv… Alex kom och vi drog till stranden och promenerade fram och tillbaka ett tag vilket var underbart.

Efter detta så satte vi oss på en restaurang och fick oss lite att dricka (Viktigt att få i sig vätska) och sedan lite mat medan vi väntade på solnedgången. (Ja jag vet att jag inte skall dricka cola med syndade i två veckor, hoppas det inte gjorde något)

Vid klockan 17-18 kom då denna solnedgången som var fin men inte lika fin som den kunde ha varit pga lite moln men helt fy skam var det inte faktiskt. En bild och en liten film på detta erbjuds nedan.

Costa Rica Dag 6

Japp en ny dag nya möjligheter, drog till frukost och sedan för att byta om till badkläder och lite solning, bad blev det och solning också , lite väl mycket kan man tycka för jag blev ordentligt röd och det var inte så skönt och solen tog lite roligt så konturerna syns fortfarande. Egentligen skulle vi ha varit på en tur men min kropp sa ifrån för den gjorde ont… men lite man skall man ju ha så vi käkade på hotellrestaurangen notan blev på 8903 ₡ (1 nachos, 1 Hawaii pan pizza + 2 Tropical icetea). Sedan vilade vi tills vi skulle till Alex och Greta som skulle bjuda oss på venezuelansk mat (Arepa hette det och info om det kan man finna här) och det var jättegott men vi hade ju ätit lite för tätt inpå så magen var ju redan full … men det gick ner. Sedan fick jag aloe vera direkt från kylen att smörja in kroppen med där jag hade bränt mig, man riktigt såg att kletet drog in i kroppen. Efter det så gick vi hem och lade oss.

Liknade detta blev resultatet av maten

arepa-gratinada-con-huevo

Costa Rica Dag 7

Söndag och vill skulle ut på tur med Alex, men på väg dit skulle vi först hämtade vi upp Maja, Gretas mamma som också ville följa med. Första anhalten var krokodilsafari och det fick vi verkligen se ca 60 st, en massa vrålapor, white faced monkeys, jesusödlor, en drös med leguaner och som avslutning lunch denna tripp kostade oss 70$ per person men egentligen kostade det 90$.

Efter detta åkte vi till ”Centro de Rescate Las Pumas” http://www.laspumas.net/ och där fanns det Leoparder, Pumor, Apor, Ozeloter, Aror, Nymfparakiter och Tucaner och en del andra kattdjur. Inträdet var 5$.

Efter detta åkte vi till Africa Mia (hemsida) och där fick vi åka in gratis för att Maja jobbade där på något vis samt att hon hade någon tennis academi inne på området… Efter ett tags gående kom vi fram till ett stort vattenfall, hade varit skönt att bada där men hade inte saker till det.

När vi sedan kom tillbaka till hotellet efter att vi lämnat av Maja och Alex, kom Alex till oss på hotellet och vi käkade på restaurangen den middagen kostade 14742₡ för 3 personer, efter det så gick vi och lade oss.

Costa Rica Dag 8

Denna dag gick i slapphetens tecken samt att vi lämnade tillbaka bilen som vi hade hyrt mitt på dagen… hemsida om du vill hyra bil i Liberia Costa Rica finns här. Vi hyrde en sådan här kärra.

detalle_auto4

Costa Rica Dag 9

Alla hjärtans dag firas även i Costa Rica, kan ni tänka er det. Dagen började med frukost sedan tog vi det lungt, frugan köpte present till mig och jag gjorde detsamma, i en affär som var proppade med alla hjärtans dags prylar så det tog ett tag… jag köpte även en Baccardi Gold flaska på typ ICA. Senare på kvällen skulle vi äta lite mat på en finare restaurang, och på vägen dit så försökte frugan stå på öronen , men det gick inte så bra för hon slog i höger knä och fick lite skrapsår. Iallafall gick vi till restaurangen men det var ju fullbokat… men nu vet vi ju att den finns iallafall så man kan boka i tid nästa gång… Vi hamnade efter en stund på Resturante Bar LIB där vi käkade en alla hjärtans dag meny som kostade  15001₡. Sedan gick vi och sussade.

skc3a4rmavbild-2012-03-15-kl-18-13-51

Costa Rica Dag 10

En lugn och skön dag på förmiddagen och senare på kvällen hämtade Greta och Alex oss för vi skulle ut på en liten tur till CoCo Beach, som i stort sett bestod av en stor huvudgata ner mot havet och sedan en massa barer och souvernistånd på sidorna.

Innan vi kom dit åkte vi till ett shoppingcenter i dom finare delarna där jag köpte lite souvernier (kaffe, märken, mjukissköldpadda  och pins).

Sedan gick vi till ett ställe där dom hade lite finare souvenirer och där var priset aningen högre än på shoppingcentret. Vi gick ner mot havet och där till slut fick vi oss mat på en Amerikansk bar. Efter välfyllda magar åkte vi till hotellet igen, efter detta tog vi farväl av Greta som vi inte skulle träffa mer på denna resa och sedan gick vi och lade oss.

coco-beach-2-large

cocoday

395485_388723827820720_100000493173907_1541955_555031183_n

Costa Rica Dag 11

Denna dag var vår avresedag från Liberia, Costa Rica så vi tog det lungt och packade drog ner på Mc Donalds, käkade och väntade sedan i receptionen på bussen som skulle ta oss mot San Jose och Orquideas Inn. Innan bussen kom så tittade Alex förbi och sade hejdå och tyckte att det var roligt att vi kommit och hälsat på han, den ende av hans klasskompisar som slagit till och kommit.

När sedan bussen kom så var det inte den bussen som skulle köra oss hela vägen utan vi skulle tydligen byta buss efter en timmes tur… och det gjorde vi och blev nu några fler i en annan buss som tog oss vidare mot San Jose. Åkte ju vid en kust så vi fick denna fina bild genom bussfönstret.

Väl framme på hotellet så gick vi och köpte lite mer souvenirer och gick sedan och käkade en sen middag på hotellets bar ”Marilyn Monroe Bar” , jättegod mat, sen i säng för vi skulle upp tidigt dagen efter.

Costa Rica Dag 12

Upp i ottan och iväg till flygplatsen med vår favo chaufför och incheckning av bagaget och där fick man för att man köpte lite fler souvenirer, hon vid vågen sa ”too heavy put out some things or pay 200$” bagaget var alltså 1,6 kilo för tungt, jag tog den kostnaden för jag orkade inte hoppa på bagaget igen… Seg resa mot USA och New Arc och sedan kom det roliga med 2 timmar till planet mot arlanda skulle gå så var det så mycket folk så vi trodde faktiskt att det skulle blir en natt i New York men vi klarade oss med 15 minuter till godo trodde vi men sedan blev det andra fel så vi hade egentligen inte behövt ha så brått om men nu satt vi på planet mot Arlanda och Sverige.

stock-photo-an-orange-tag-on-a-heavy-piece-of-luggage-2227379

Costa Rica Dag 12

Mellan dessa dagar så flög vi mellan USA och Sverige och landade på Arlanda vid 7 snåret på morgonen, alla kontroller gick bra och vi hade turen att få åka med flygbussarna direkt när vi kom ut ur hallen… mot centralstationen och en väntan på tåget hem till Kil, men orkade inte vänta fanns ett X2000 som gick tidigare gick och köpte två 1:a klass biljetter och 2 ,15 senare var vi hemma i Kil.

Nu var denna resan slut, den längsta som jag & frugan gjort, egentligen inte att rekommendera för förstagångsresaren men då vi skulle till en klasskompis som bor där nere gick det bra. Planen ligger nu i att åka tillbaka 2013 vid samma tid men längre och ev. hyra ett hus för det blir billigare. Hoppas ni tycker om denna reseberättelse.